AKCE: Využijte nyní dopravu ZDARMA + DÁREK pro objednávky od 990 Kč!

Proč začít s běháním? Inspirujte se příběhy hobby běžců! II.

bezecke-pribehy-manulo-II

Máme pro vás druhý díl běžeckých příběhů, která vás mohou inspirovat k tomuto skvělému sportu. Navíc začalo jaro, takže podmínky pro "první vyběhnutí" jsou více než ideální!

Marek T. (45), podnikatel 

Běhat jsem začal zhruba před 8 lety, když jsem si uvědomil, že kancelářská práce, popřípadě celé dny na cestách a sportování jen o víkendech mi v tomhle poměru nevyhovuje. Sportuji celý život, takže jsem žádný návod „jak běhat“ nepotřeboval a jednoduše jsem nazul boty a šel na to.

I když jsem časově poměrně vytížený, jsem schopný si den zařídit podle svých potřeb a běh si prostě zařadím do svého týdenního plánu úplně stejně jako práci, obchodní jednání a čas strávený s rodinou.

Proč běhám

Při každém běhu je hlavním benefitem čas strávený na čerstvém vzduchu. Nejdříve jsem si skvěle pročistil hlavu a utřídil myšlenky a brzy se dostavila i lepší fyzička. Navíc jsem díky běhání taky potkal spoustu fajn lidí. Také se rád účastním běžeckých závodů a bez pravidelného tréninku by to úplně nefungovalo.

Když se nechce

Určitě jsou dny, kdy se mi běžet úplně nechce, ale většinou vyrazím. Buď se domluvím i s dalšími běžci a pak se výmluvy hledají těžko, nebo se prostě hecnu a běžím. :) A běhám celoročně, protože příroda je krásná v každém ročním období. Co se týká počasí - není špatné počasí, ale jen špatně oblečený běžec.

Moje rady do začátku

Žádné velké přípravy nejsou potřeba. Stačí odhodlání a pohodlná běžecká obuv. Pokud někdo preferuje přípravu „na suchu“, tak internet určitě nabízí relevantní informace. Spokojený běžec je ten, který je schopen naslouchat vlastnímu tělu, to znamená běhat rozumné vzdálenosti v rozumném tempu, aby měl člověk z běhu příjemný pocit.

Jak na obavy a bloky

Pokud jsem si běhání vybral sám, tak mě může přemoci jen vlastní lenost, ale malá výdrž a píchání v boku nejsou žádná překážka. Vždy se dá zpomalit, případně. přejít do chůze a určitě to není žádná ostuda. 

Mé doporučení je jednoduché, pokud se chceme hýbat, tak nehledejme výmluvy. Zvolme si sport, který nás baví, a nekoukejme, co si myslí ostatní, když to děláme pro sebe a lepší vnímání svého já. Běh mohu vřele doporučit, protože se jedná o jednoduchý, přirozený pohyb, který můžeme provozovat prakticky kdykoliv a kdekoliv.

protahovani-beh-manulo

Jirka (39)

Dříve jsem aktivně běhal jen krátké běhy (požární sport). Po rozpadu družstva jsem náhodou našel partu běžců spojenou s běžeckou prodejnou Run4fun a pustil se do toho. Dlouho jsem se odhodlával přijít na první „trénink“, ale zvídavost byla silnější a od té doby běhám s obdobnou partou několik let. 

První změnu jsem na sobě pocítil asi po roce běhání, a po 3 letech se dostavily i úspěchy. To je ale pro každého individuální – podle věku, pohlaví, typu závodů a tak dále.  Každodenní běh má určitě výrazný vliv na váhu. Nejdřív jsou tedy pokroky vidět právě na ní, potom na kondičce, a taky na pohledu okolí, které vidí, že s prominutím „sežeru“ všechno a všude, a na váze to skoro není znát. Strašně se bojím toho, jak to bude vypadat, pokud s běháním přestanu. J Jinak běhám celoročně, kromě 14 denní pauzy na konci roku, a rád se proběhnu i na dovolené.

Proč běhám

Je to pro mě sport, koníček a relax dohromady. Pracuju v kanceláři, takže po celém dni u počítače je to fajn změna a vyplavení všech myšlenek. Takže běhám většinou hned po práci, odpoledne mi totiž vyhovuje víc než ráno. Dost často taky vybíhám přímo z kanceláře nebo ještě než se vrátím domů. 

Když se nechce

To se mi stává hlavně kvůli počasí (moc tepla nebo vody). Případně, když je nějaká práce doma. Někdy je to přínosné, jindy kontraproduktivní, spíše je to o pocitu. 

Moje rady do začátku

Na proběhnutí stačí obyčejné „kecky“ a věci jak na tělocvik. Ale postupně to určitě chce nejlépe navštívit nějakou běžeckou „speciálku“, pro mě třeba hradeckou Run4fun. Zejména bych se zaměřil na boty. Každý člověk má jinak postavenou nohu a nelze říci, jestli je lepší ta nebo ta značka bot. Prostě každému „sedne“ jiný typ. 

Trénink začněte rozklusem a ukončete výklusem, teda následně i protažení, aby se tělo adaptovalo na změnu. Hlavní je začít pozvolna. Když potřebujete, nebojte se zpomalit.

Pomalejší tempo není nevýhoda, naopak. V období přípravy se v tomto tempu běhá nejvíce. Někdy bych doporučil nekoukat na hodinky, ale spíš se soustředit na vlastní tělo a dýchání, to prozradí jestli běžíte rychleji než máte.

Jak na obavy a bloky

Na začátku i v budoucnu by měl být „běh radostí“. Pokud se už od začátku někdo bude přemáhat a běháním trápit, je něco špatně. Vždy si můžete vybrat vzdálenost, tempo i terén ty. Takže, jestli chcete na výlet do hor, do lesa nebo to spojit s nějakým cílem (rozhledna, skály, centrum města a tak dále), je to na vás. V budoucnu tu budou nějaké tréninky, na které se člověk předem moc netěší, ale zase to pak může vyvážit ten pocit po jejich absolvování. Zvlášť, když si člověk na závěr dopřeje nějakou odměnu.

behani-manulo-skok

Jan (40), projektant dopravních staveb

Proč běhám

Hlavním důvodem, proč jsem začal běhat, byla chuť hýbat se a celkově zlepšit kondičku. Cítil jsem, že pomalinku začínám tloustnout a chátrat. Běhání mi celkově přináší radost, a proto se mu věnuji skoro za každého počasí a jsem přesvědčen, že zlepšuje i lidskou imunitu. Na rýmyčky a různé virózy od té doby netrpím. Můžu říct, že mojí oblíbenou specialitou je běh v dešti, ideálně v letním. Je to pro mě dobrodružství! 

Když jsem začal, bylo během pár měsíců znát, že jsem schopen uběhnout delší vzdálenosti a vyšším tempem. Kondice se zlepšovala a váha nepatrně klesala. Každý běh byl na závěr doprovázen velmi příjemným pocitem štěstí. Ty endorfiny vážně fungují. :-) 

Celkově se snažím se běhat 2x až 3x týdně. Líbí se mi, že tenhle sport není časově náročný. Člověk si oblékne vhodné oblečení, nasadí boty a jde prostě na to. A přibližně za hodinku je zase zpátky. A běžecké trasy, při troše úsilí, v okolí najde každý.  

Když se nechce

Každý určitě zažil situace, kdy se mu prostě nechce. Já se většinou přemůžu. V mém případě je výhodou to, že máme s kamarády vytvořenou běžeckou skupinu. A když už je člověk na společném běhu domluvený, tak necouvne. Musím konstatovat, že překážkou není ani odlišné bydliště každého z nás. Je to výborná motivace. Současné si při běhu člověk hezky popovídá a spojí příjemné s užitečným. 

Moje rady do začátku

Začátky běhání není nutné nějak prožívat. Stačí trochu solidní boty, sportovní oblečení, něco málo si na internetu přečíst a jednoduše vyběhnout. Já si třeba před těmi asi 13 lety na nějakém webu našel článek "10 důvodů, proč začít běhat", bedlivě jsem si ho prostudoval, inspiroval se a prostě jsem to zkusil.

Nedávejte si hned z kraje vysoké cíle, dle možností chvíli běžte, chvíli jděte a takto to neustále střídejte. Hlavně trpělivost. Zlepšování se postupně dostaví. Když nemůžete, jděte pěšky. Není se za co stydět. Jakmile bolest přejde, zase to za chvíli zkuste.

Jak na obavy a bloky

Mnohokrát jsem slyšel různé výmluvy. Uznávám, že některé mohou být opodstatněné. Většinou se ale jedná pouze o důvody typu - proč to nejde, a je to pouze v hlavě. Určitě platí, že ve více lidech se to lépe táhne, a když člověk chce, úspěch se dostaví. 

behani-manulo-silnice

Marek C.

Běhat jsem začal s kamarády na konci roku 2012, kteří se 2krát týdně sešli společně v lese a snažili se rychleji a rychleji zdolat okruh, který měřil asi 6,3 km. Nebyl pro mě lehký, ale svého času jsem na něm dokonce ustanovil rekord! Právě mým kamarádům jsem ovšem tvrdil, že běh není nic pro mě, že jsem vždy byl spíše na týmové a silové sporty. Nemyslel jsem si, že u něj zůstanu, ale že ho jen vyzkouším. Postupem času mě ale běh pohltil a svým způsobem jsem se na něm stal závislým.

Proč běhám

Pracuji u počítače, takže běh je formou úniku do přírody. Díky tomu že mám flexibilní zaměstnání, nemám naštěstí problém s tím najít si na běhání čas. Hlavním benefitem tohoto sportu, při pravidelném běhání i v zimě, je zvýšení obranyschopnosti organismu. Běháním se člověk otužuje. To jsem si všiml již tak po dvou, třech měsících. Lépe se i spí a snídaně po ranním běhu chutná mnohem, mnohem lépe. Vlastně cokoliv během dne po běhu chutná lépe. :-)

Když se nechce

Běhám celoročně a občas se samozřejmě nechce. Jednu dobu jsem chodil pravidelně běhat sám v zimě do lesů. Bez čelovky, mobilu. Byl to únik z reality a kolikrát jsem přitom vyplašil lesní zvěř. Ovšem i běh po městě, podél řek má své kouzlo a je jakýmsi zrychleným poznáváním a turistikou neznámých míst na dovolené, služebních cestách a podobně.

Moje rady do začátku

Když jsem s běháním začínal, předem jsem si nezjišťoval nic o technice běhu, jak správně začít a tak dále. Podle mě to ani nemá ze začátku moc smysl. Chce to hlavně vyrazit a vše ostatní přijde postupem času. Hlavní je také užít si pohyb venku. Nepřehánět to, kombinovat běh s chůzí, nenechat se odradit vždy prvním kilometrem pohybu, kdy se tělo teprve zahřívá a začíná správně fungovat.

Tady je pár mých rad:

1. Nebojte se běhat i v zimě. Teploty pod nulou, mráz a suchý zmrzlý vzduch neškodí organismu.
2. Hlavně si nezakrývejte dýchací cesty šátky a podobně. Člověk potom dýchá vlhký vzduch a to není pro průdušky, či pro lidi, kteří s nimi mají problém nejvhodnější.
3. Zkuste vyrazit s kamarádem, kamarádkou na společnou běžeckou trasu. Vždy alespoň jeden z vás bude chtít vyrazit ven a toho druhého pro společný běh přesvědčí.
4. Vždy bude 1 000 důvodů proč nejít běhat - počasí, málo času, stres v práci. Uvidíte, ale že se po běhu a pohybu venku budete cítit mnohem lépe a nebudete vynaloženého času a úsilí litovat.
5. Nenoste s sebou na trénink lahev vody. Tělo hodinu bez vody vydrží a lahev vody zbytečně ničí a kazí běžecký pohyb a vede k zatěžování jedné strany při běhu.
6. První kilometr klidně běžte pomaleji, aby si tělo zvyklo na pohyb a zahřálo se. Klidně se vyloženě loudejte. :-)
7. Vůbec nevadí že při běhu nevypadáte jako atlet, Keňan, nemáte profi oblečení. Je to úplně jedno. Řekněte si, že stejně to všechno bude na konci tréninku zpocené a mokré .Takže o co jde. A v lese či za tmy nikdo hodnotit váš vzhled a outfit stejně nebude.
8. Běhání po asfaltových cestách nevadí. V Zimě naopak máte jistotu došlapu a na rovném podkladu bude váš běh a pohyb snazší.


Tak ať vás běh baví a užívejte si radost z pohybu!

 

Věříme, že vás tyhle běžecké příběhy inspirovaly pro to začít s tímhle skvělým sportem! Ještě víc jich najdete v I. díle našeho mini seriálu.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení