AKCE: Využijte nyní dopravu ZDARMA + DÁREK pro objednávky od 990 Kč!

Sportovní gely: objevte pohotový zdroj energie

david-marcu-8TJbrQGKFyU-unsplash

Při tréninku nebo závodech, tam všude se hodí rychle vstřebatelné sacharidy. Vaši energii podpoří hlavně při vytrvalostních sportech jako je běh a cyklistika. Použít je ale může každý, kdo trénuje víc než 90 minut v intenzivním tempu.

Oproti jiným sladkým svačinkám mají tu výhodu, že je nemusíte žvýkat. Nakopnou vás lépe než oblíbená tyčinka, přitom vás nerozhodí z rytmu, ani nezpomalí. Tělo je navíc dokáže snadněji a efektivněji strávit než pevnou stravu. Mají praktické balení a lehce se přenáší.

Většina energetických gelů je založená na maltodextrinu, což je sacharid vyrobený z kukuřičného škrobu. Ten dodává glukózu přímo do krevního oběhu a velmi rychle zvedne hladinu cukru.

Dalším typem jsou gely založené na fruktóze. O té je známo, že má nízký glykemický index a postupně zvyšuje hladinu cukru v krvi. Efektivně se vstřebává a pomáhá tak hlavně vytrvalostním sportovcům na dlouhých tratích. Jejich nespornou výhodou je, že je velmi dobře snáší i lidé s citlivějším žaludkem.

david-dvoracek-vE_qxEQggj0-unsplash

Základem u gelů Chimpanzee je BIO agávový sirup, tedy fruktóza. Agávový sirup obsahuje látky, které působí protizánětlivě a příznivě ovlivňují imunitní systém. V kombinaci se 100% ovocnými koncentráty, bez dalších přidaných cukrů, aromat a barviv tvoří Chimpanzee Energy Gel jednoduché řešení pro doplnění okamžité energie v průběhu sportovního výkonu.

Kdy tělo potřebuje zvýšený příjem sacharidů 

Můžete je užívat těsně před (ne více než 10 minut) nebo během cvičení. Pokud si je dáte například hodinu nebo dvě před sportovní aktivitou, můžete se později cítit naopak unavení. Díky gelu se okamžitě zvýší hladina cukru v krvi a při neaktivitě tělo uvolní inzulín a přemění ho na dlohodobé zásoby (glykogen). Naopak při fyzické aktivitě tělo využije všechnu uvolněnou glukózu.

Jak sportovní gely užívat

Většina gelů na trhu je hypertonických. To znamená, že jsou koncentrovanější než lidské tekutiny a je potřeba je dostatečně zapít. Druhým typem jsou gely izotonické, které vodu už obsahují. Na druhou stranu zaberou při přenášení víc místa. 

luke-baum-9YgAmTLb6I4-unsplash

Marek (35 let): trailový běžec a cyklista

„Gely jsem objevil teprve nedávno. Používám je při běhu delším než hodinu a před závody. I na kole se ukázaly jejich výhody. Běžně s sebou vozím ovoce a tyčinky, ale tyhle malý sáčky jsou mnohem skladnější, navíc jejich efekt člověk pozná skoro okamžitě.“

Kolik gelů během výkonu potřebujete?

Při cvičení kratším než hodinu není pravděpodobné, že budete potřebovat zásobu dalších sacharidů. Během delších tréninků vám ale gely pomohou udržet energii i výkon. 

Obecným pravidlem je, že můžete přijmout 1 gram sacharidů na kilogram tělesné hmotnosti za hodinu. Běžec vážící 70 kg tedy dokáže absorbovat 70 g sacharidů za hodinu. Na každou hodinu tréninku nebo závodu vám tedy nejspíš postačí 2 energetické gely. Pokud si jich vezmete víc, velice pravděpodobně je nestrávíte a budou vám po zbytek výkonu ležet v žaludku. Nejen že to nemusí být vůbec příjemné, ale může to mít i negativní vliv na váš výkon.

Pokud s energetickými gely začínáte, zvykejte si na jejich konzumaci postupně. Už před závodem byste na jejich užívání měli být zvyklí, ať vás v jeho průběhu nepřekvapí rozladěné trávení. 

hendrik-morkel-PEuBo_tBHDw-unsplash

Náš tip

Trpíte při závodech sevřeným žaludkem? Lepší je zkusit balení rozdělit na 3 dávky po 20 minutách, než do sebe natlačit celou porci gelu naráz. Získáte tak dostatek energie a zabráníte zbytečné nevolnosti.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení