AKCE: Využijte nyní dopravu ZDARMA + DÁREK pro objednávky od 990 Kč!

Zdravé návyky, které potěší vaši duši

meditace-hygge-manulo

V minulých článcích jsme se věnovali tělu a jeho očistě. V tom dnešní se zaměříme na naši psychiku, protože i ta potřebuje správně naladit, dostat vzpruhu a péči. Proto se podíváme na to, jaké návyky začlenit do našeho života, abychom se cítili lépe, i které z něj naopak vypustit.

Zdravé návyky, které nám pomohou být šťastnější

Zklidněte svou mysl a meditujte

Meditování je skvělý způsob, jak se uvolnit, zkoncentrovat, být tady a teď. Pokud jste v meditování nováčkem, zkuste některé z online videí nebo šikovných aplikací:

  • Hear and Now – uklidňující dechová cvičení, která jsou skvělá i pro vyhrocené situace.
  • Mindfulness – různé meditační nahrávky, které si můžete uzpůsobit podle svých potřeb.
  • Calmio – česká aplikace, která vás bude postupně provádět světem meditace prostřednictvím každodenních cvičení.
  • Relax Melodie: Sleep & Yoga – uklidňující zvuky, které si můžete zvolit a mixovat podle své aktuální nálady.

Dodržujte pravidelný režim

Usínejte a vstávejte ve stejný čas. Pravidelně jezte, dopřávejte si přes den pohyb i odpočinek, a při práci také pravidelné přestávky. Vstaňte, protáhněte se, procvičte své oči. Velmi často totiž zaostřujeme pouze na krátké vzdálenosti (na monitor počítače, displej telefonu) a přepínáme tak pouze některé z očních svalů, zatímco ty další ochabují. Při každé pracovní přestávce se tedy zkuste dívat do dálky, abyste svému zraku o něco ulevili. Pamatujte, že zdravá rutina přináší do života stabilitu a pocit bezpečí.

Máte problém s prokrastinací? Tady máte pár pomocníků, se kterými jí dáte sbohem:

  • Forest: Stay focused – spolu s ní vám na displeji vašeho telefonu začne pomalu růst les, ale jen ve chvílích, kdy soustředěně pracujete.
  • AppBlock – po nastavenou dobu dá stopku veškerým upozorněním, jakmile práci spustíte, zase je dá do provozu.

hygge-svetylka-manulo

Objevte kouzlo hygge

Hygge je životní styl pocházející z Dánska, který lidem pomáhá „hodit se do pohody“ při oblíbených každodenních záležitostech. Jde vlastně o to navodit si tu správnou atmosféru a osobní rozpoložení. Vyzkoušejte třeba:

  • Svíčky a světýlka - Kdo by nemiloval uklidňující světlo svíček, aromalapičku, dekorativní světýlka, lampionky nebo praskající krb.
  • Chumlání - Teplé ponožky, huňatá deka, naducané polštáře nebo oblíbený svetr – zachumlejte se do nich, dejte si oblíbený šálek čaje a relaxujte.
  • Dobré jídlo a pití - Potěšte své chuťové buňky kakaem, čokoládou, nebo jiným zdravým mlsáním. Právě sladkosti totiž v lidech vyvolávají velmi příjemné pocity.

Berte v potaz biorytmy těla

Naši předci svůj denní rytmus odvozovali od denního světla. Z antropologického hlediska máme tyhle informace stále „v našem systému“. Proto je důležité jít v souladu s našimi přirozenými lidskými biorytmy. Ráno jděte na balkón, zahradu nebo vykoukněte z okna a nechejte na sebe působit denní světlo – tělu tak dáte signál, že má být aktivní. Večer se minimálně hodinu přes ulehnutím vyhněte displejům počítačů, mobilů a obrazovek, které vyzařují tzv. modré světlo., kvůli kterému máme problém usnout.

Stejně tak berte v potaz barvu osvětlení, které doma používáte. Jasné bílé světlo by mělo být především v pracovnách a v místnostech, kde jsme aktivní. Tlumené žluté světlo tam, kde chceme relaxovat, a v ložnici bychom měli mít nejméně intenzivní zdroje světla, ve žlutém ladění, a ideálně ve formě lamp a lampiček, tedy žádné stropní svícení. Uvidíte, že takhle své přirozené biorytmy hezky podpoříte a nebudete si blokovat tvorbu melatoninu (spánkového hormonu).

Vytvořte si své večerní rituály

Po skončení celého dne si udělejte jeho rekapitulaci. Zkuste se každý večer před usnutím pochválit alespoň za 5 věcí, které se vám ten den podařily, a na které jste pyšní. Stejně tak můžete odložit negativní myšlenky a emoce, které se ve vás nastřádaly a symbolicky je například spláchnout ve sprše nebo v očistné večerní koupeli. Skvělým nástrojem pro filtrování našich emocí je samozřejmě psaní vlastního deníku. Svěřte své trable papíru a uvidíte, jak se vám uleví.

denik-manulo

Návyky, bez kterých budete spokojenější

Okamžitá kontrola notifikací a emailů

Píplo vám upozornění, zpráva, e-mail? Běžíte se na něj hned podívat? Tak to nedělejte. Člověku trvá přibližně 20 minut, než se dokáže znovu plně soustředit na úkol, který kvůli notifikaci opustil. A vlivem tohoto návyku se budete časem cítit přetížení, v presu a podráždění. 

Sledování náročných seriálů, pořadů a filmů před usnutím

Před spaním bychom si měli dát jednoduše klid. Nedívejte se tedy před usnutím na emočně vypjaté, náročné nebo akční filmy. Rozptýlí nás a můžou i rozhodit náladu. Je tedy nasnadě, že se nám bude hůř usínat a sny asi taky nebudou úplně pohodové. Pokud si to před spaním bez televize nedovede představit, volte alespoň příjemné a nekonfliktní pořady.

Usínání s těžkou hlavou

Víří vám před spaním v hlavě spousta myšlenek nebo negativních emocí? Zkuste se uklidnit. Pomoct vám v tom může například výše zmíněná meditace nebo dechové cvičení. A když spánek stále nepřichází, zkuste některého z přírodních pomocníků nebo si ohřejte hrnek mléka se skořicí.

Odkládání jídla, i když kručí v žaludku

Hlad a nálada pod psa jdou ruku v ruce. Když nám klesne hladina cukru v krvi, v těla se začne uvolňovat například hormon kortizol, kterému se říká „hormon stresu“. Pokud tedy odkládáte jídlo, i když hlady šilháte, začnete být podráždění, unavení a otrávení. 

Čtení negativních zpráv

Zvlášť v dnešní době a posledních letech je většina médií a zpráv spíše černou kroniku. Pokud budete každý den číst, poslouchat nebo sledovat velké množství negativních zpráv, na vaši psychiku to samozřejmě nebude mít moc dobrý dopad. Absorbování takových informací také vede k agresi, hněvu a podrážděnosti. Že na světě nejsou dobré zprávy? Tak tady máte náš tip – na portálu Pozitivní zprávy najdete jen ty krásné, z tuzemska i z celého světa!

 

Doufáme, že si naše rady vezmete k srdci a užijete si díky nim každý  další den. ❤️